Valtuustoaloite koulujen välipalasta 20.09.2021

Opetushallitus on ohjeistanut koulujen välipalasta seuraavaa:
Kouluateria tarjotaan oppilaan koulupäivän rytmiin sopivasti. Yksittäisen oppilaan päivään kuuluvien aterioiden välit eivät saisi venyä pitkiksi. Kotona syöty aamiainen varmistaa aamupäivän jaksamisen. Kouluruokailusuosituksen mukaan oppilaille tulee järjestää mahdollisuus maksuttomaan ravitsevaan välipalaan, mikäli koulun oppitunnit jatkuvat pitempään kuin kolme tuntia koululounaan jälkeen.

Tähän ohjeistukseen vedoten Imatran perussuomalaisten valtuustoryhmä haluaa maksuttoman välipalan peruskoulun oppilaille, joiden koulupäivän pituus venyy yli kolme tuntia koululounaan jälkeen. Koulupäivän pituuteen lasketaan myös koulumatkat.
Kunnassamme on ollut kokeiluna maksullinen välipala marraskuusta 2020 alkaen, mutta sen käyttäjäkunta on ollut hyvin pieni. Näin ollen katsomme, että maksuton välipala palvelisi parhaiten peruskouluikäisiä nuoriamme.
Valtuustoaloitteessamme pyydämme kaupunkia selvittämään paljonko vuositasolla maksaisi peruskoululaisille osoitettava maksuton välipala jakeluineen ja erityisruokavalioineen. Mikäli tämä ei tuota ylitsepääsemätöntä vuotuista kulua on se otettava käyttöön jo heti seuraavalla alkavalla lukukaudella tammikuusta 2022 alkaen. Näin ollen maksullisesta kahden euron arvoisesta välipalasta voitaisiin luopua.

Milla Eerola
Imatran seudun Perussuomalaisten valtuustoryhmä