Imatran perussuomalaiset esittää sinisille paikkajaon tasaamista—Pesänselvityksessä Erkki Saarimäki menettäisi kuudesta luottamuspaikasta neljä

Anu Pakarinen

Perussuomalaisten esittämässä järjestelyssä siniset antaisivat mandaattipaikoistaan lähes puolet perussuomalaisille.

Imatran perussuomalaisten paikallisosasto hakee tasausta kaupungin luottamustehtävien paikkajakoon.
Osasto on lähestynyt asiasta ryhmästä irtautuneiden sinisten valtuustoryhmää.
Perussuomalaisten puheenjohtajan Joni Salmen mukaan luottamushenkilöpaikat ryhmien välillä ovat nyt pahasti epäsuhtaiset.
— Laskelmieni mukaan suhde on tällä hetkellä 5—17,25, mikä ei voi olla oikein.
Perussuomalaisten ryhmän hajottua molemmilla puolilla on tällä hetkellä kolme valtuutettua.

Perussuomalaiset esittävät keskinäistä vaihtoa siten että paikat jakautuisivat suhteessa 12,5—9,75 perussuomalaisten eduksi, koska perussuomalaisset valtuutetut saivat lähes kolme kertaa enempi ääniä kuin sinisten ryhmään siirtyneet valtuutetut.

Ryhmä 22 halutaan pitää koossa

Salmi kertoo perussuomalaisten haluavan pitää ryhmä 22:n koossa, ja siksi vaihdokset esitetään tehtäväksi aiemman yhtenäisen perussuomalaisen ryhmän keskinäisellä sopimuksella.
Salmi sanoo perussuomalaisten tavoittelevan vain sellaisia paikkoja, joihin heillä on tarjota asiantuntemusta.

Hannu Ojala

Entisen yhtenäisen perussuomalaisen ryhmän näkyvimpänä hahmona Erkki Saarimäki menettäisi neljä luottamustehtävää uusjaossa.

Suurin menettäjä paikkojen esitetyssä vaihdossa olisi vaalien jälkeen pääneuvottelijana toiminut ja sinisiin loikannut Erkki Saarimäki, jolla on tällä hetkellä kuusi luottamuspaikkaa. Niistä sinisten ryhmälle olisi esityksessä jäämässä vain kaksi.
— Emme halua valtuuston 2. varapuheenjohtajan paikkaa, koska se on lähinnä vitriinipaikka, mutta YH-Rakennuttajan hallituspaikalle olemme etsimässä omaa henkilöä. Saarimäen äänimäärällä mandaatti ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin luottamuspaikkoihin, Salmi perustelee.

Sari Miettisen painoarvo nousussa

Salmen mielestä Sari Miettinen (ps.) on sairaanhoitajataustansa vuoksi Saarimäkeä pätevämpi henkilö Eksoten luottamushenkilöpaikoille.
Perussuomalaisilla on kiinnostusta saada myös kaupunginhallituksessa istuvan Timo Härkösen(ps.) varahenkilö omilta listoilta. Tällä hetkellä hänen varahenkilönään on Liisa Lajunen (sin.) Härkösen varahenkilöksi esitetään Sari Miettistä (ps.) ja Liisa Lajunen siirtyisi Airi Aallon (sin.) varajäseneksi.

Uutisvuoksi

Sari Miettisen rooli on nyt vahvassa nousussa .

Kirjoitettu 3.11.2017