Imatran perussuomalaisten puheenjohtaja Joni Salmi: ”Sotapolulle ei lähdetä”

Imatran seudun perussuomalaisten tuore puheenjohtaja Joni Salmi sai tiedon valtuustoryhmän hajoamisesta tiistaiaamuna. Uutinen ei varsinaisesti yllättänyt.

Joni Salmi valittiin viime viikolla Imatran seudun perussuomalaisten uudeksi puheenjohtajaksi.

Joni Salmi valittiin viime viikolla Imatran Seudun Perussuomalaisten uudeksi puheenjohtajaksi.

— Tämä oli odotettavissa, Salmi sanoo.

Salmi kokee asetelmien nyt selkeytyvän, kun tiedetään, kuka on missäkin porukassa.

Hän ei tuomitse perussuomalaisista lähteneitä. Asiat riitelevät, eivät ihmiset, Salmi sanoo.

— En minä heitä ala vihaamaan, todellakaan. Kaikkien imatralaisten takia pitää totta kai pystyä yhteistyöhön. Sotapolulle ei lähdetä, sellaisella ei voita kukaan.

Salmi on samaa mieltä kuin Erkki Saarimäki (sin.) ryhmä 22:sta. Perussuomalaisten hajoaminen ei saa vaikuttaa isoon koalitioon. Ryhmä 22:n hajoaminen olisi tappio imatralaisille, Joni Salmi sanoo.

— Se tarkoittaisi muutosta valtasuhteisiin, jotka ovat toimineet tähän mennessä hyvin.

”Meillä ei ole mitään hätää”

Alun perin Salmen piti aloittaa perussuomalaisten paikallisyhdistyksen puheenjohtajana vasta 2018 alussa. Vallanvaihto aikaistuu tähänastisen puheenjohtajan Erkki Saarimäen erottua perussuomalaisista.

Salmi ei ole saanut vielä nimilistaa sinisiin lähtijöistä tai perussuomalaisiin jäävistä. Hän ei ole huolissaan puolueen tilanteesta Imatralla.

— En pidä tätä pahana suoneniskuna. Meillä on aika iso paikallisjärjestö. Niin sanotusti mappi ei ole vielä siirtynyt eikä minulla ole tarkkoja lukuja, mutta muistelisin, että jäseniä on liki sata.

Vaikka perussuomalaisten yhdistyksen jäsenmäärä ei merkittävästi supistuisi sinisten ryhmän syntymisen myötä, valtuustoryhmän koko joka tapauksessa kutistuu huomattavasti.

Viisi jää, seitsemän lähtee

Erkki Saarimäeltä saadun tiedon mukaan perussuomalaisten valtuustoryhmään jäävät kolmen varsinaisen valtuutetun Timo Härkösen, Sari Miettisen ja Jiri Montosen lisäksi vain varajäsenet Leo Makkonen (sit.) ja Antti Pajari. Valtuustoryhmään jäisi siis viisi henkilöä, kun vastaavasti sinisiin lähtijöitä oli seitsemän.

Perussuomalaisten täytyy pian valita itselleen uusi valtuustoryhmän puheenjohtaja Erkki Saarimäen tilalle.

— Ei ole ehditty miettiä tätä vielä ollenkaan, Salmi kertoo.

Toimittaja: Anu Pakarinen/Uutisvuoksi
Kirjoitettu 17.10.2017